Home > Windows 7 > Internet Explorer uit Windows 7 in Europa

Gerelateerde artikelen:

Internet Explorer uit Windows 7 in Europa
door Mark Gamble op vrijdag, 12 juni 2009 09:14   

Om ervoor te zorgen dat nieuwe botsingen met de Europese Commissie zoveel mogelijk vermeden worden, heeft Microsoft besloten om in Europa speciale versies van Windows 7 uit te brengen. Deze zogenaamde E-versies verschillen op één punt met Windows 7 zoals dat elders ter wereld wordt uitgebracht: Internet Explorer is eruit gehaald!

Dat schrijft Dave Heiner, Vice President and Deputy General Counsel van Microsoft, op het juridische blog van het softwarebedrijf. Internet Explorer 8 zal apart worden aangeboden. Computerfabrikanten en computerwinkels kunnen dus zelf kiezen of ze IE wel of niet willen installeren, of dat ze voor een alternatieve browser kiezen.

Fabrikanten krijgen, zo schrijft Heiner, tijdens de productie van computers de mogelijkheid om tijdens de installatie van Windows 7 elke browser die ze maar willen te installeren (dus ook Internet Explorer). Hiermee verschuift Microsoft dus eigenlijk de verantwoordelijkheid naar de fabrikanten. Consumenten die een nieuwe pc kopen, hebben dus sowieso makkelijk toegang tot internet. Wie een pc koopt waar IE op staat, kan Microsofts browser vervolgens wel makkelijk vervangen door een andere.

"Het moge duidelijk zijn dat dit een grote stap voor Microsoft is," aldus Heiner. "Maar we willen Windows 7 absoluut op tijd kunnen lanceren in Europa. We moeten hier de juridische realiteit in onder ogen zien, en het risico op grote boetes niet uit het oog verliezen."

Heiner doelt hiermee op de mededingingszaak waarin Microsoft en de Europese Commissie momenteel verwikkeld zijn. De zaak is het gevolg van een klacht van het Noorse Opera, maker van de gelijknamige browser. Het zeer bescheiden marktaandeel van Opera op pc's, wijt het bedrijf aan de handelwijze van Microsoft. In januari 2009 liet de Europese Commissie aan Microsoft weten dat het opnemen van IE in Windows een schending is van de Europese mededingingswet. Microsoft heeft in april bezwaar aangetekend waarmee het duidelijk wil maken dat er geen wet geschonden wordt. Een definitieve uitspraak is er nog niet. Maar mocht die in het nadeel van Microsoft uitvallen, dan heeft het bedrijf zich, met een IE-loos Windows 7, nu alvast ingedekt.

"Wij denken dat deze nieuwe benadering [van Windows], die niet onze eerste keuze is, wel de beste manier is om verder te kunnen nu deze rechtszaak nog loopt."

Heiner schrijft ook dat een IE-loos Windows 7 niet betekent dat er niet naar alternatieve manieren van browser-distributie wordt gekeken. "Vanuit de Europese Commissie is bijvoorbeeld het voorstel gekomen om binnen Windows-gebruikers een lijst van webbrowsers voor te schotelen, waaruit zij een keuze kunnen maken. Maar dat vereist verregaande samenwerking met andere browser-producenten. Gezien de complexiteit en concurrerende belangen vinden we niet dat Microsoft dit eenzijdig moet doen."

Over hoe consumenten die Windows 7 los aanschaffen aan een browser moeten komen, valt op het blog van Heiner overigens (nog) niks te lezen.

Bron: Computer Idee / Annemarie Korevaar 

reacties (9)
  • Dirk  - Internet Explorer uit Windows 7 . . .?
    De Europese regelgeving heeft er voor gezorgt dat Microsoft steeds klantonvriendelijker is geworden, het is begonnen met Windows Vista (slechter als XP!) En nu nog Internet explorer 7 met een amputatie van Internet Explorer wat bij mij ALTIJD PERFEKT werkte ! ! !
    Ik vind dit afbraak politiek naar de klant toe !
  • Mark, Dronten  - marks@solcon.nl
    Het leukste komt nog: Microsoft wil graag dat je updates uitvoert. En dat kan alleen via ... Bij mij lukt het niet via Firefox en Opera. Goed over nagedacht door de Europese politiek.
  • Arno  - Updates
    De vraag is of dit in Windows 7 daadwerkelijk gebeurt via Internet Explorer. De update-functie in Windows 7 (net als bij Vista overigens) werkt via een andere functie, niet via de browser
  • Cees Rotteveel, Amsterdam  - windows 7
    Kan de EU mij dwingen een auto zonder stuur te kopen, omdat een ander bedrijf claimt ook sturen te maken? Waar blijft mijn recht op de aanschaf van een compleet produkt, de keuze die ik zelf maak???
  • Onno  - Kabels
    Hoe ver moet dit inderdaad gaan? Stel: ik koop een televisie, waarbij ook een SCART-kabel of HDMI-kabel wordt meegeleverd. Makkelijk, zou ik denken.

Maar nee: de Europese Commissie vindt dat alle makers van audio- en videokabels evenveel kans moeten hebben en tv-fabrikanten mogen voortaan geen kabels meer meeleveren met een televisie?

Waar zijn ze mee bezig?
  • Cees Rotteveel  - re
    Inderdaad, maar wie fluit de EU-commissie terug? Is dit een klassiek voorbeeld waarom NL zo massaal tegen de EU heeft gestemd? Kan het niet gewoon zo zijn dat een produkt concurrentie verwerft door een betere kwaliteit waar te maken. Dan moet het nog steeds mijn keuze blijven.
  • Alex  - Lekker handig...
    Even naar surfen naar firefox of een ander alternatief om die te downloaden en dan te kunnen surfen?!

Ik denk dat er veel mensen zijn die niet instaat zijn om via een usbstickje zoiets te kunnen installeren.
  • tjoep  - .
    heerlijk, ie8 suckt toch vergeleken met ff3 en zelfs chrome is beter dan ie8.

heerlijk dit.
  • Ron  - IE Win7
    Als ze zulke produkten als IE8 leveren mogen ze van mij IE8 er helemaal wel uitgooien. Heb voor die tijd nooit geen problemen met 7 gehad...en na uiteindelijk 8 te hebben verwijderd blijft hij weleens vaag reageren, dat IE zo maar afgesloten wordt... Zal wel een schone installatie worden nu.

Plaats reactie:

Anti-spamcode:
Voer de anti-spamcode in die in de afbeelding wordt weergegeven. Indien de tekens niet duidelijk zijn, klik dan eenmaal op de afbeelding voor een nieuwe weergave.

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."