Home > Windows 7 > Windows 7 Supertip: handige sneltoetsen voor Verkenner

Gerelateerde artikelen:

Windows 7 Supertip: handige sneltoetsen voor Verkenner
door Mark Gamble op zaterdag, 03 oktober 2009 20:15   

In Windows XP kon u vanuit de Verkenner binnen een map, gemakkelijker naar de bovenliggende map bladeren, maar de knop waarmee dat in XP kon, is in Windows 7 niet aanwezig. Gelukkig hebben we nog sneltoetsen!

Wie regelmatig in de Windows Verkenner aan het werk is, weet dat het handig kan zijn als je snel van de ene map naar de andere map kunt bladeren. In Windows XP kon je - wanneer je in een submap stond - via de knop 'Bovenliggende map' in de taakbalk van de Verkenner, snel naar de bovenliggende map gaan.

bovenliggende_map.png

In Windows 7 is de knoppen- en bladerbalk grotendeels verdwenen, en kunt u eigenlijk alleen van de knoppen 'vorige' en 'volgende' gebruik maken: niet altijd even handig als u snel bepaalde handelingen wilt uitvoeren.

taakbalk_7.png

Gelukkig kunt u in Windows 7 gebruik maken van sneltoetsen, maar u moet dan natuurlijk wel weten welke dat zijn. Hieronder vindt u een overzicht van de meest handige sneltoetsen voor de Windows 7 Verkenner, en de functie daarvan:

ALT + PIJL OMHOOG = Map omhoog
ALT + PIJL LINKS = Terug naar vorige map
ALT + PIJL RECHTS = Verder naar volgende map

ALT + D = Focus op de adresbalk

F4 = Laatstbezochte locaties in de adresbalk weergeven

ALT = Verkenner-menu weergeven

ALT + ENTER = Eigenschappen opgvragen van geselecteerde map of bestand
ALT + P = Een voorbeeld weergeven van een geselecteerd bestand, bijvoorbeeld een afbeelding

CTRL + F = Zoekopdracht in huidig venster uitvoeren

CTRL + SCROLLKNOP MUIS = Vergoten/verkleinen van pictogrammen in het rechter venster

reacties (8)
  • André Schröder  - Windows 7 verkenner
    Ik wil gewoon de oud XP verkenner terug. Zoekfunctie in Window 7 is drastisch verslechterd.
  • t.w.boltze  - vraag
    wat is in Windows 7 beter dan in Windows XP? Niet veel. Wat je nodig hebt is er niet en wat je niet nodig hebt is er in overvloed, maar heb je niets aan.
  • Mericya  - Windows 7 verkenner
    Bij Win XP / verkenner / op een map met foto's klikken / beeld / sorteren op / [aanmaak datum of naam od oplopend of aflopend], is het een eenmalige handeling.
    Als ik weer naar die map ga, dan worden de instellingen bewaard.

Bij Win 7, is het onmogelijk, telkens weer worden de instellinggen gewijzigd naar wat Windows wilt.

Weet iemand een oplossing?
    Dank je
    groet, mericya
  • Ronald  - windows 7 verkenner
    In de XP verkenner gebruikte ik om een map omhoog te gaan de 'sneltoets' "backspace", voor win7 is dit ineens terug naar de vorige locatie (map). Nu moet ik Alt + (pijl omhoog) gebruiken.
  • Koen
    Windows 7 is een ramp, twijfel er geen moment over om terug te gaan naar xp
  • Fred  - windows 7 verkenner
    Eens met Koen.
    Windows 7 was mijn 'miskoop-van-de-maand'.
    Zoek nu een 64bit XP.
  • j. leeflang  - lichtkrant
    met xp kon ik een leuk lichtkrant maken, is dit ook mogelijk met windows7
  • j. leeflang  - Lichtkrant
    met xp kon ik een lichtkrant maken, is dit ook mogelijk met windows7?

Plaats reactie:

Anti-spamcode:
Voer de anti-spamcode in die in de afbeelding wordt weergegeven. Indien de tekens niet duidelijk zijn, klik dan eenmaal op de afbeelding voor een nieuwe weergave.

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."