*

Windows 7 Supertip: bestanden zoeken met filters - PC-Active
Home > Windows 7 > Windows 7 Supertip: bestanden zoeken met filters

Gerelateerde artikelen:

Windows 7 Supertip: bestanden zoeken met filters
door Mark Gamble op vrijdag, 20 november 2009 11:27   

supertip_logoDe Windows 7-zoekfunctie is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van Windows Vista en al helemaal ten opzichte van Windows Search in Windows XP. Vanuit ieder Verkenner-venster kunt u eenvoudig rechtsbovenin een zoekopdracht geven en gegarandeerd dat Windows 7 het bestand voor u terugvindt. Door gebruik te maken van jokertekens kunt u ook een reeks bestanden terugvinden.

Het zoekveld van de Verkenner laat het toe om naast een compleet of deel van een bestandsnaam, ook jokertekens te gebruiken. Zoekt u bijvoorbeeld een bestand dat begint met de letters wm, maar eindigend op de extensie .sys? Dan kunt u als zoekopdracht het volgende opgeven:

wm*.sys

Het zoekresultaat bevat dan alle bestanden die beginnen met de letters wm en als extensie .sys hebben:

zoek_filter

Als u alleen op een bepaalde extensie wilt zoeken, dan typt u als zoekopdacht *.txt in, waarbij alleen de bestanden die eindigen op de extensie txt worden getoond.

reacties (15)
  • Christ  - Zoeken
    Tja dit zoeken kon eerst echt niet nee. Bullshit, je kon altijd al op deze manier zoeken. Waar ik van baal bij Windows 7 is dat je niet meer kan zoeken naar bestanden die eindigen op bijvoorbeeld .txt waarin het woord Systeem bijvoorbeeld in voor komt. Je kan nu alleen nog op namen en extensies zoeken. Waar is die functie dat je in bestanden kunt zoeken gebleven?
  • André Schröder  - Zoekfunctie in windows 7
    De zoekfunctie in windows 7 is echt super verslechterd t.o.v. windows xp. Dat het sneller zoekt is leuk, maar ik kan niet meer doorwerken terwijl het systeem zoekt. En in windows xp heb ik nog de keuze om te zoeken naar bestandsnamen of in tekst in een bestand. En ik kon in dezelfde verkenner meerdere keren de zoekfunctie activeren.
    Waardeloos!
  • Rene  - niets nieuws
    Dat zoeken met * kan al sinds win95, verder kun je nu niet meer op bestandsgrootte zoeken wat eerst wel kon erg onhandig.
  • rein  - zoek functie
    De zoekfunctie hebben ze inderdaad erg goed verslechterd....
  • hj  - zoeken
    volstrekt waardeloze zoekfunctie in windows 7
  • VeroniqueD  - zoeken in windows 7 beperkter dan in XP
    Ik heb een datamap van iets kleiner dan 2 Gb (Gigabytes). met gewoon zoeken in de verkenner, rechtsboven, wordt ook gezocht IN de bestanden. Ik wil ALLEEN zoeken naar de bestandsnaam, want anders duurt het zoeken een half uur!. De funktie zal wel bestaan, maar ik kan het niet vinden. Wie helpt mij.
    email veronique3583@hotmail.com
    van harte dank.
  • Diede  - zoeken
    Ja, echt waar-de-loos die zoekfuntie in Windows7.
    Ik moet regelmatig zoeken in honderden bestanden op basis van de inhoud. kan niet meer...argh!
    Weet iemand misschien een alternatief hiervoor ?
  • sondo  - waar is de tijd
    Ook ik heb heimwee naar de oude zoekfuncties. Waar is de tijd dat je een type bestand in een bepaalde map en gemaakt tss die en die datum kan zoeken. Iemand die met 4 Gig bestanden zit, kon dit in XP, Vista, en... niet in win 7
  • ivo  - zoeken op inhoud kan wel, als je weet hoe het werk
    als je een zoekopdracht gedaan hebt, zie je rechts de knoppen opnieuw zoeken in : hierbij staat ook OP INHOUD,
    ook tussen die en die datum staat er bij.
    ik zou zeggen eerst lezen dan pas stomme opmerkingen gaan plaatsen op een forum :).

verder is windows net zo als al die andere versies, je leert er mee omgaan als je goed leest. ook is er altijd nog de help knop maar ja dat is ook lezen.
    liever schreeuwen als lezen lijkt hier het motto.

gevalletje jammer :)

• Ferry  - ook op de site
    Ik zie dat PC-Active hier ook aandacht aan besteedt:

http://www.pc-active.nl/special-windows-7/207382-windows-7-supertip-geavanceerd-zoeken-deel-1.html
  • Harald  - Reactie op: ivo - zoeken op inhoud kan wel, als j
    De opmerkingen die geplaatst zijn naar aanleiding van het item over zoeken in Windows 7 zijn helemaal niet stom.
    Als er pas NA het doen van de zoekopdracht een knop staat met "Zoeken op inhoud" is dat onhandig, want dan moet je dus eerst een zoekopdracht doen voordat de knop "Zoeken op inhoud" verschijnt, en je op inhoud kunt zoeken.
    Overigens is het :"liever schreeuwen DAN lezen .." in plaats van: "liever schreeuwen ALS lezen ...", dus "Liever eerst Nedrlands leren voordat je opmerkingen stom noemt"
  • Marc  - WIN 7 bestanden zoek functie
    ZEER VEEL GELEZEN.
    En telkens wordt het moeilijker om een juiste zoekterm te formuleren.
    IK WIL GEWOON ZELF KUNNEN OPGEVEN WAT IK WIL ZOEKEN!
    De ontwerpers van de zoekfunctie in WIN7 denken dat ze me daarbij moeten helpen als zou ik niet weten wat ik eigenlijk wil zoeken.
    - Denken in onderwerpen....
    - tags gebruiken...
    Goed hoor, en mijn bestanden van 10 jaar geleden? Of denken ze echt dat alle PC gebruikers 16 zijn!

Hopelijk verschijnen er veel reacties van prof PC gebruikers die meer functionaliteit verwachten van een zoekfunctie dan het zoeken op de zanger van een MP3 bestand (ref: help voorbeeld van microsoft dat de nieuwe zoekfucntie toelicht)!!!
  • Hans  - zoeken
    het is belachelijk dat je eerst naar alle text bestanden moet zoeken en dan pas kan zoeken naar inhoud zelfs onder XP en windows 95 was dit makkelijker ik zoek een bestand waarvan ik de naam en type niet weet maar wel wat er in staat en als ik op documenten zoek krijg ik 100000 bestanden xml html htmp en xlsx en docx enz en zie daar maar iets in te vinden en als ik gewoon kan typen zoek in de bestanden naar het woord "zoekjerot" krijg ik meteen het goede bestand
  • frans  - Heimwee
    Ik heb zo'n heimwee naar de zoekfuncties van XP
  • Peter Zijderlaan  - Inhoud bestanden zoeken
    Vergeet de Windows functie. Die zoekt alleen in de extenties uit eigen stal. Dus xlsx docx etc.
    Er is een bijzonder handig en GRATIS programaatje op de markt die je prima zal helpen: Fileseek

Plaats reactie:

Anti-spamcode:
Voer de anti-spamcode in die in de afbeelding wordt weergegeven. Indien de tekens niet duidelijk zijn, klik dan eenmaal op de afbeelding voor een nieuwe weergave.

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."