*

Windows 7 Supertip: Hiberfil.sys verwijderen - PC-Active
Home > Windows 7 > Windows 7 Supertip: Hiberfil.sys verwijderen

Windows 7 Supertip: Hiberfil.sys verwijderen
door Mark Gamble op donderdag, 13 januari 2011 16:00   

supertip_logoHet is mogelijk om in Windows 7 de computer af te sluiten in de zogenaamde sluimerstand.  In het bestand Hiberfil.sys worden de gegevens opgeslagen van de status van het besturingssysteem, waardoor het besturingssysteem sneller hersteld kan worden als de pc weer wordt aangezet. Het bestand Hiberfil.sys blijft echter altijd bestaan,ook al wordt de sluimerstand niet gebruikt. We laten zien hoe u het bestand toch kunt verwijderen en zo ruimte vrij kunt maken.

Als u in de energieopties van Windows 7 alles op de maximale instellingen hebt gezet, dan laat het besturingssysteem toch het bestand hiberfil.sys in de root van de C:-schijf staan. In Windows XP verdween dit bestand altijd als u bij de beeldschermopties had opgegeven dat u de slaapstand niet wilde gebruiken.

xp_slaapstand

In Windows 7 heeft de gebruiker meer keuzes: naast de slaapstand is er nu ook de sluimerstand aanwezig. De slaap- en sluimerstand kunt u nergens expliciet uitschakelen of aangeven dat u de functie niet wilt gebruiken. De optie slaapstand  en sluimerstand zal ook altijd beschikbaar blijven onder de knop Afsluiten in het menu start.

7_slaapstand_2

Met een speciale opdracht op de opdrachtregel kunt u de sluimerstandfunctie van Windows 7 toch uitschakelen. Het voordeel is voornamelijk dat u weer wat extra ruimte op de C-partitie bespaart: een gemiddeld hiberfil.sys-bestand neemt zo'n 4 tot 5 GB aan ruimte in beslag. De slaapstandfunctie in Windows 7 kunt u niet uitschakelen, maar deze functie gebruikt daarentegen ook geen schijfruimte, omdat de computer in stand-by wordt gezet, en niet compleet wordt uitgeschakeld.

Om de sluimerstandfunctie van Windows 7 definitief uit te schakelen en het hiberfil.sys-bestand te verwijderen, opent u een opdrachtprompt met administratieve rechten en typt u de volgende opdracht in:

powercfg.exe -h off

Druk op enter om de opdracht uit te voeren. U ziet verder geen melding, maar u moet de computer eenmaal opnieuw opstarten om de wijziging door te voeren.

Na de herstart van de computer zult u zien dat de optie 'sluimerstand' uit het menu start is verdwenen en dat ook het bestand hiberfil.sys niet meer op de C-partitie staat.

7_slaapstand_3

Om de functie sluimerstand weer in te schakelen, gebruikt u de volgende opdracht, wederom op een command-promt, uitvoeren met administator-rechten:

powercfg.exe -h on

Let er wel op dat u minstens weer 5GB vrije ruimte nodig hebt op de C-partitie, anders is het niet mogelijk om de functie weer in te schakelen.

reacties (7)
  • William  - Standby-standen Windows versies
    Kan iemand mij even vertellen waarmee ik de verschillende standby-versies van de verschillende Windows versies kan vergelijken, beginnend met Windows XP.
    In Windows XP was het gewoon makkelijk. Je had Standby; dan bleef je pc aan maar gingen zaken als harddisk uit om energie te besparen en drukte je op een knop om je pc weer snel aan te zetten. Slaapstand werd de huidige sessie vanuit oa het werkgeheugen naar je harddisk geschreven en zette je pc helemaal uit. Bij opstarten startte hij dan sneller op.
    Waarmee kan ik bovenstaande functies in respectievelijke Vista en 7 mee vergelijken?
  • ries
    ik denk dat dat geheel is verdwenen in windows 7, want kan er zelf niets van vinden, en gebruik zelf win7.

Wel kun je energie schema's wijzigen en/of maken.
  • peter  - de energie spaarstanden zijn er ook in Win7
    Om de een of andere reden hebben ze de namen van de Nederlandse versie aangepast.
    Stand-by van XP heet Slaapstand in Viste/Win7
    Slaapstand van XP heet Sluimerstand in Viste/Win7
    Het is er niet duidelijker op geworden want sluimeren is zover ik weet heel licht slapen en gelijk wakker kunnen zijn.
  • Roeland  - Weg hiberfile
    Ja geweldig, ik heb een 3x64G ssd striping, opgedeelt 25G(C:)en 140G(D:)en 8gig intern geheugen. Dus die hiberfile slokte 6Gig op.
    Win7 is ook geen lieverdje en zet dat hybernaten automatisch aan (invergelijking tot XP daar kon je er zelf voor kiezen).
    Maargoed ik had nog maar 1-2G vrij en merkte dat mijn striping niet zo snel meer was (vooral met opstarten).
    Pc zet ik altijd op standby dus die sluimerstand is overbodig. nu dat bestand weg is , merk ik ook weer dat mijn striping een stuk sneller is geworden. totaal weer 8gig vrij van de 25 :-).

Echt Super Tip
  • Henry  - Weg Hiberfile.sys
    Hoi,

KLeine update.
    Draai dit als Administrator en de commandos zijn blijkbaar iets gewijzigd.

powercfg.exe -H on of off

het is dus nu H ipv h

Voor de rest mooie post.
  • pietuithellevoet  - hiberfil.sys verwijderen
    Om welke reden zou je dan die paar gig nodig hebben? Als jeen beetje verstandig bent gebruik je de systeempartitie alleen voor het besturingssysteem. De bestandslocaties moet je na installatie dan ook gelijk verwijderen. Dan hoef je nooit meer een hoop bestanden te kopiëren als je windows opnieuw wilt installeren, want die staan dan al veilig op een andere partitie.

www.windowscorner.com
  • pietuithellevoet  - correctie
    Correctie: De bestandslocaties moet je niet verwijderen maar verplaatsen

Plaats reactie:

Anti-spamcode:
Voer de anti-spamcode in die in de afbeelding wordt weergegeven. Indien de tekens niet duidelijk zijn, klik dan eenmaal op de afbeelding voor een nieuwe weergave.

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."