Het is mogelijk om in Windows 7 de computer af te sluiten in de zogenaamde sluimerstand. In het bestand Hiberfil.sys worden de gegevens opgeslagen van de status van het besturingssysteem, waardoor het besturingssysteem sneller hersteld kan worden als de pc weer wordt aangezet. Het bestand Hiberfil.sys blijft echter altijd bestaan,ook al wordt de sluimerstand niet gebruikt. We laten zien hoe u het bestand toch kunt verwijderen en zo ruimte vrij kunt maken.
Als u in de energieopties van Windows 7 alles op de maximale instellingen hebt gezet, dan laat het besturingssysteem toch het bestand hiberfil.sys in de root van de C:-schijf staan. In Windows XP verdween dit bestand altijd als u bij de beeldschermopties had opgegeven dat u de slaapstand niet wilde gebruiken.

In Windows 7 heeft de gebruiker meer keuzes: naast de slaapstand is er nu ook de sluimerstand aanwezig. De slaap- en sluimerstand kunt u nergens expliciet uitschakelen of aangeven dat u de functie niet wilt gebruiken. De optie slaapstand en sluimerstand zal ook altijd beschikbaar blijven onder de knop Afsluiten in het menu start.

Met een speciale opdracht op de opdrachtregel kunt u de sluimerstandfunctie van Windows 7 toch uitschakelen. Het voordeel is voornamelijk dat u weer wat extra ruimte op de C-partitie bespaart: een gemiddeld hiberfil.sys-bestand neemt zo'n 4 tot 5 GB aan ruimte in beslag. De slaapstandfunctie in Windows 7 kunt u niet uitschakelen, maar deze functie gebruikt daarentegen ook geen schijfruimte, omdat de computer in stand-by wordt gezet, en niet compleet wordt uitgeschakeld.
Om de sluimerstandfunctie van Windows 7 definitief uit te schakelen en het hiberfil.sys-bestand te verwijderen, opent u een opdrachtprompt met administratieve rechten en typt u de volgende opdracht in:
powercfg.exe -h off
Druk op enter om de opdracht uit te voeren. U ziet verder geen melding, maar u moet de computer eenmaal opnieuw opstarten om de wijziging door te voeren.
Na de herstart van de computer zult u zien dat de optie 'sluimerstand' uit het menu start is verdwenen en dat ook het bestand hiberfil.sys niet meer op de C-partitie staat.

Om de functie sluimerstand weer in te schakelen, gebruikt u de volgende opdracht, wederom op een command-promt, uitvoeren met administator-rechten:
powercfg.exe -h on
Let er wel op dat u minstens weer 5GB vrije ruimte nodig hebt op de C-partitie, anders is het niet mogelijk om de functie weer in te schakelen. Waardeer dit artikel:
|
1 = Je hebt 20 mb download snelheid.J...
Ik ga nooit van mijn leven overstappe...
Stond er wel iets op die DVD's?
aanvraag productcode Office 2010
Waar die te vinden om het aan te vrag...
Alles werkt tot ik het wil installere...
Zelf ben ik i.b.v. een Samsung N210 d...
als je de take-off doet gebruik je ta...
hoe lang duurt het om een flight simu...
ik ben vrooger met julli kland naw me...