Home > Windows 7 > Windows 7 Supertip: Geavanceerd zoeken - Deel 2

Gerelateerde artikelen:

Windows 7 Supertip: Geavanceerd zoeken - Deel 2
door Mark Gamble op woensdag, 04 mei 2011 08:00   

supertip_logoDe nieuwe zoekfunctie van Windows 7 bevat meer mogelijkheden dan in de eerste instantie wordt gedacht. In dit artikel laten we u zien hoe u gemakkelijk op de inhoud van documenten en foto's kunt zoeken.

Bij het zoeken naar bestanden in de Windows Verkenner - via het zoekvak aan de rechterzijde - ziet u eigenlijk niet wat er allemaal mogelijk is met zoekopdrachten. Voor uitgebreidere zoekfuncties kunt u echter ook de standaard zoekfunctie van Windows oproepen via de toetscombinatie WindowsToets + F. Er wordt dan een apart zoekvenster geopend.

zoeken_uitgebreid_1

Zodra u met de cursor in het zoekveld klikt, verschijnen daaronder direct een aantal filters die u kunt gebruiken om uw zoekfunctie uit te breiden. Klikt u bijvoorbeeld op Soort:, dan krijgt u een lijst te zien met alle bestandssoorten in Windows, maar ook de optie E-mails, Contactpersoon en Chatbericht. Zo kunt u sneller zoeken in een bepaald soort bestand, waardoor de zoekresultaten sneller verschijnen dan wanneer u op alle bestanden zoekt.

zoeken_soort_1

Nu hoeft u niet telkens het lijstje met het soort bestanden op te roepen door erop te klikken. U kunt namelijk ook zelf de volledige zoekopdracht intypen. Als u bijvoorbeeld wilt zoeken op alleen foto's en afbeeldingen, dan gebruikt u de volgende syntaxis:

soort:=afbeelding bestandsnaam

Achter het type dat u zoekt, geeft u het (deel van het ) bestandsnaam op, waarop u de zoekresultaten wilt beperken. Bijvoorbeeld soort:=afbeelding toegang geeft alle afbeeldingsbestanden waarin het woord toegang in voorkomt.

zoeken_soort_handmatig

Via dezelfde methode kunt u ook zoeken op bijvoorbeeld een label dat bij een foto is opgegeven. De opdracht wordt dan bijvoorbeeld soort:=afbeelding label:=Henk en het resultaat is alle foto's waarin het label Henk is gebruikt

zoeken_soort_label

Het handmatig intypen van een zoekopdracht werkt ook rechtstreeks vanuit het zoekvak in de Windows Verkenner. Alhoewel we aan het begin van dit artikel de algemene zoekfunctie van Windows (via WindowsToets + F) hebben gebruikt, werken al deze voorbeelden natuurlijk ook gewoon in de Windows Verkenner.

Via de uitgebreide syntaxis kunt u ook zoeken op bepaalde bestanden die een opgegeven grootte hebben. Stel dat u alle documenten wilt vinden die een exacte grootte hebben van 20kB. U gebruikt dan de volgende syntaxis:

soort:=Document grootte:=20kb

Windows toont vervolgens alle documenten (tekstverwerkerbestanden, maar ook txt-bestanden en html-bestanden) van precies 20kb groot.

zoeken_soort_document_grootte

Wilt u met de bovenstaande zoekopdracht juist zoeken op bestanden die groter of kleiner zijn dan een bepaalde bestandsgrootte, dan gebruikt u in plaats van het '='-teken de tekens < (kleiner dan) en > (groter dan). Bijvoorbeeld:

soort:=document grootte:>20kb levert alle documenten op die groter zijn dan 20kB.

reacties (5)
  • Anton  - zoekvak kwijt
    Goede omschrijving maar ik ben dat zoekvak kwijt! Hoe maak ik die weer zichtbaar?
  • Florisz  - zoeken in Windows 7 terug in de tijd
    Blijft toch raar, dat je dat vroeger in companions search van XP gewoon allemaal kon klikken en selecteren en dat je dit nu weer moet intypen... Ik krijg het gevoel weer terug van, "Waar is m'n stripje boven m'n toetsenbord met WP commando's, want ik vergeet ze steeds..."
  • Trudy Engel  - knop geavanceerd zoeken
    Als ik in Windows 7 Ctrl+F toets, heb ik onder het zoekvak niet de knop Geavanceerd zoeken. Is daar wat aan te doen?
  • Marja  - zoeken
    heel leuk al die handigheidjes. Door ook weer een beetje commando's in te voeren blijft je computer kennis ook weer een beetje op peil. Door alles wat je voorgekauwt krijgt vergeet je steeds meer het dos gebeuren en dat kan er soms wel voor zorgen dat je simpele dingetjes niet meer weet op te lossen.
  • Doortje  - Lukt mij niet
    Ik zoek in excel op woorden. Hoe krijg ik dit voor elkaar?? Ik heb meer dan 900 documenten in map 2012. En ik zoek op woord: "kerkstraat"
    Ik krijg het niet voor elkaar waarom zo moeilijk??

Moet ik het hele woord invoeren? "kerk" is toch voldoende? In bestandsnaam komt het niet voor maar IN het document zelf.

Plaats reactie:

Anti-spamcode:
Voer de anti-spamcode in die in de afbeelding wordt weergegeven. Indien de tekens niet duidelijk zijn, klik dan eenmaal op de afbeelding voor een nieuwe weergave.

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."