Home > Windows 8 > Veelgestelde vragen over Windows 8 Consumer Preview

Gerelateerde artikelen:

Veelgestelde vragen over Windows 8 Consumer Preview
door Mark Gamble op vrijdag, 02 maart 2012 18:49   

Windows-8-logo-nietofficieelAfgelopen woendag heeft Microsoft een nieuwe preview-versie van Windows 8 speciaal voor consumenten uitgebracht. In dit artikel de meestgestelde vragen over het nieuwe besturingssysteem, dat vooral gericht is op tablet-pc's.

Wat is Windows 8 Consumer Preview? 

De Windows 8 Consumer Preview is de tweede bèta van Microsoft van Windows 8 en de opvolger van de Developer Preview. Die laatste versie was vooral bedoeld voor ontwikkelaars van software en apps, maar met de nieuwe Consumer Preview kunnen ook ´gewone´ consumenten een kijkje nemen naar de mogelijkheden van Windows 8.

Omdat Microsoft Windows 8 ook gaat inzetten als besturingssysteem voor tablets, is de Metro-interface prominent aanwezig in de Consumer Preview, zodat eindgebruikers kunnen wennen aan de nieuwe interface.

Windows-8-metro-1

Wat zijn de verschillen tussen de Consumer Preview en de Developer Preview?

Qua uiterlijk zult u weinig verschil zien tussen de twee versies. Volgens Microsoft zijn er voornamelijk ´honderdduizenden´ wijzigingen doorgevoerd in de code. In de praktijk is te merken dat de Consumer Preview-versie al weer sneller opstart en over het algemeen soepeler draait, ook op de wat langzamere systemen. Ook is in de Consumer Preview de Metro-interface (nog steeds) prominent, zo niet prominenter, aanwezig.

In de praktijk zal de Metro-interface niet prettig werken op een desktop-pc of laptop zonder aanraakscherm, omdat een aantal functies die juist zijn bedoeld voor aanraakschermen, zoals het wegschuiven van schermen en het veplaatsen van 'tiles', minder prettig is uit te voeren met een muis en toetsenbord.

Ik lees dat Windows 8 geen Flash meer ondersteunt, klopt dat?

Dat klopt gedeeltelijk. Alhoewel je op het bureaublad en Internet Explorer 10 (de versie die in Windows 8 wordt gebruikt) nog wel gewoon Flash-content kunt bekijken, is dat in de Metro-interface niet mogelijk. Niet alleen voor apps is er geen Flash-ondersteuning meer: dat geldt ook voor de browser die in de Metro-interface is ingebouwd. Microsoft laat 'oudere' technieken voor de Metro-interface vallen en concentreert zich - net als Apple - meer op HTML5. De voornaamste reden is dat de Metro-interface meteen moet kunnen werken zonder de installatie van aparte plug-ins. 

Kan ik Windows 8 Consumer Preview op elke pc of laptop installeren?

In principe kan Windows 8 Consumer Preview op iedere pc van niet ouder dan vijf jaar worden geïnstalleerd, zolang de pc of laptop maar voldoet aan de minimale systeemeisen van Windows 8:

• 1 GHz-processor
  • 1 GB geheugen voor 32-bits-versie, 2 GB geheugen voor 64-bits-versie
  • 16 GB schijfruimte voor 32-bits-versie, 20 GB voor 64-bits-versie
  • DirectX-compatibele videokaart met minimaal 16 MB geheugen en WDDM 1.0-driverondersteuning

Werkt Windows 8 Consumer Preview ook op een ARM-processor? 

Nee, de versies die nu worden aangeboden door Microsoft, ondersteunen op het moment nog geen ARM-processors. In de loop van dit jaar komen andere bèta's uit van Windows 8, die wel geschikt zullen zijn voor de ARM-processors.

Kan ik Windows 8 ook over een bestaande Windows 7-installatie heen installeren?

In principe kunt u Windows 8 over Windows 7 heen installeren, maar bedenk wel dat u daarna niet meer terug kunt naar Windows 7: er wordt namelijk geen back-up gemaakt van de bestaande Windows 7-programma's en -instellingen. Het beste kunt u Windows 8 Consumer Preview dan ook op een nieuwe computer installeren.

Het is ook mogelijk om Windows 8 op een virtuele machine te installeren binnen een bestaande Windows 7-, Vista- of XP-omgeving. Daarvoor kunt u het beste VirtualBox van Oracle gebruiken. De Consumer Preview-versie van Windows 8 werkt op dit moment het best onder deze virtualisatiesoftware.

Hoe installeer ik Windows 8 Consumer Preview?

Microsoft biedt Windows 8 Consumer Prewiew aan in drie smaken: een 32-bits-versie, een 64-bits-versie en een 64-bits-versie met diverse ontwikkeltools. Via de onderstaande link kunt u een ISO-bestand downloaden met de versie die voor u van toepassing is:

Windows 8 Consumer Preview downloaden

Een ISO-bestand kunt u vervolgens op een dvd branden en de computer waarop u Windows 8 wilt installeren, mee opstarten. Een ISO-bestand kunt u ook gebruiken om een virtuele computer mee op te starten: u hoeft in de virtualisatiesoftware alleen maar op te geven dat de virtuele pc moet opstarten vanaf de ISO-image.

Windows 8 Consumer Preview werkt niet goed onder VMWare Workstation versie 7.1, maar wel onder versie 8.0. Ook zijn er nog geen problemen gerapporteerd met Oracle VirtualBox.

Wat zit er allemaal in Windows 8 Consumer Preview?

Zoals gezegd is de Metro-interface een van de hoofdbesturingsonderdelen van Windows 8 Consumer Preview. Via de zogenaamde Desktop-tegel komt u op het Windows-bureaublad. Daar valt als eerste de karigheid van het bureaublad op. Er zijn namelijk nauwelijks applicaties aanwezig op deze versie van Windows 8 en ook ziet u geen uitgebreid startmenu. Bovendien is ook de startknop op de desktop verdwenen. Door met de muis in de linker onderhoek van het scherm te gaan, opent zich een kleine Metro-interface.

Wel vindt u de standaardprogramma's in Windows 8, die ook bij een basisinstallatie van Windows 7 aanwezig zijn. Ook is er een aantal apps geïnstalleerd voor de Metro-interface die u kunt uitproberen, maar niet al deze apps werken nog helemaal naar behoren. Windows Media Center is in deze preview-versie niet aanwezig.

Waar is het startmenu gebleven in deze versie van Windows 8 Consumer Preview?

Het startmenu is in deze versie vervangen door de Metro-interface: na het inloggen komt u automatisch in de Metro-interface terecht en niet in de bureaublad-omgeving zoals we dat gewend zijn van Windows 7 en Windows Vista. Als u de Desktop-tegel aanklikt, dan wordt het Windows-bureaublad getoond. De ronde startknop om het Windows-menu op te roepen is nu verdwenen in deze versie.

Een echt startmenu is in deze versie daar niet aanwezig: als u links onderin klikt op het Windows-logo, dan krijgt u alleen een beperkt menu te zien met slechts een paar instellingen. Programma's zult u daar niet in terugvinden, die zijn in deze versie van Windows 8 voorbestemd aan de Metro-interface.

Ik zoek een programma in de Metro-interface, maar die kan ik niet vinden?

In de Metro-interface is ook een zoekfunctie aanwezig. Deze kunt u oproepen via de toetscombinatie WinToets+F of via de tegel Search (die overigens niet altijd aanwezig is in de interface). Typ (een deel van) de naam van de applicatie die u zoekt, en Windows 8 geeft een lijst weer met programma's die voorkomen in uw zoekopdracht. Let daarbij op dat u ook het pictogram 'Apps' aan de rechterzijde heeft geselecteerd.

Windows-8-zoeken-2

reacties (6)
  • S.Wiersma  - Wil graag terug naar Vista.
    Ik heb Windows 8 geïnstalleerd,maar daarna kwam er veel uitleg in het Engels en dat beheers ik niet voldoende,Ik begreep dat het om een probeer versie ging,maar ik wil graag terug naar mijn vertrouwde Vista. Hoe doe ik dat?
  • D. van der Heijden  - Installeren windows 8
    Ik probeer windows 8 te installeren op me sony vaio met windows 7, alleen ik moet nu alps touch pad utility handmatig verwijderen. Ik weet niet hoe dit moet ik ben naar programma´s verwijderen gegaan daar vind ik alleen alps pointing device for Vaio moet ik deze verwijderen??
  • W. van Elburg  - Windows 8 ellende
    Hierbij de berichten van de facebook Microsoft page.

Wim van Elburg

Vanmiddag W8 upgradeadviseur gedraaid.
    Na betaling met paypal en terugkeer gebeurde er niets meer.
    En nu?

Vind ik leuk · · zondag om 18:47

Wim van Elburg Inmiddels gebeld met u (0800 0205935) en daar het antwoord gekregen dat er iets mis is gegaan en dat ik maar aan Paypal mijn geld moet terugvragen. Begint aardig op "van kastje naar de muur" te lijken.

22 uur geleden · Vind ik leuk..

Microsoft Nederland Beste Wim,

Het is erg vervelend dat er iets misgegaan tijdens/na betaling via PayPal.

PayPal geeft de mogelijkheid om een transactie te annuleren als deze nog niet geaccepteerd is http://bit.ly/VU2EYU. Controleer of de betaling in behandeling is en annuleer deze als dit het geval is.

19 uur geleden · Vind ik leuk..

Wim van Elburg Wat een narigheid:

13 uur geleden · Vind ik leuk..

Wim van Elburg Hoe kan ik een betaling annuleren?

Het is niet mogelijk om een betaling te annuleren, tenzij de betaling naar een verkeerd gespeld of niet-geregistreerd e-mailadres is verstuurd. De betaling heeft dan de status niet-opgeëist.

U kunt onderstaande stappen volgen om een niet-opgeëiste betaling te annuleren:
    1.Log in op uw PayPal-rekening.
    2.Klik op de subtab Geschiedenis.
    3.Zoek de betaling op die u wilt annuleren.
    4.Klik op Annuleren in de kolom Actie.
    5.Klik op Betaling annuleren.

Wim van Elburg Bij punt vier gaat het mis er is geen kolom Actie en ik kan dus niet annuleren

Wim van Elburg Laar Microsoft zich eens van de goede kant laten zien a.u.b.

Wim van Elburg Hierbij de reactie van Paypal, heeft u voor mij de contactgegevens van Arvato?Beste W van Elburg,

Bedankt dat u contact heeft opgenomen met PayPal in verband met een betaling die u wilt annuleren.

Na het inzien van uw PayPal-rekening kan ik u vertell...Meer weergeven

24 minuten geleden · Vind ik leuk..
  • matthijs kist  - silverlight
    hallo,

ik heb sinds een paar dagen windows 8.
    En ik heb voor bepaalde sites silverlight nodig.
    Maar als ik silverlight installeer komt hij op het bureaublad te staan en als ik dan op de internet explorer 10 het weer prpobeer zegt hij nogsteeds dat ik silverlight nodig heb. Kan iemand mij uitleggen of dit normaal is?
  • Henk  - office
    Hallo,

Ik heb office 2010 voor windows 7 Kan ik deze versie ook op windows 8 installeren?
  • wilhelm vanpanhuis  - game probleem
    dag hier wilhelm heb een spel gekocht en instaleerd als ik in het spel ben kom ik terug in windows 8 maar hoe kan ik weer in het spel komen als hier iemand andwoord heb graag

Plaats reactie:

Anti-spamcode:
Voer de anti-spamcode in die in de afbeelding wordt weergegeven. Indien de tekens niet duidelijk zijn, klik dan eenmaal op de afbeelding voor een nieuwe weergave.

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."